יום חמישי, אפריל 08, 2010

מונולוג מ(שרירי) הואגינה


אתמול התפרסמה ב'את' כתבה חדשה שלי 'חזקי ואמצי', שלשמה נשלחתי לחקור מכשיר חדש לחיזוק שרירי רצפת האגן. מה ששמעתן. הגרסה הערוכה יצאה מעט יבשושית לטעמי ולכן אני מביאה לכאן את הנוסח האורגינלי שיצא ממקלדתי. חזקו, אמצו ותהנו.

איזה כיף להיכנס לכושר. הגוף מיתמר, הקילוגרמים נושרים, השרירים מתחזקים והנפש מתרוממת. לא שאני עושה כושר, או מתכוונת להתחיל בקרוב, אבל כך הבנתי כשעשיתי לא מזמן עבודת קופירייטינג לחנות ספורט חדשה וניסחתי פלאיירים על בריאות וכושר. למדתי שפעילות גופנית מביאה לתחושת אושר וגם איך מחזקים את הפולקעס והטוסיק, איך עושים שרירים של מדונה ואיזה ספורט מחזק איזה נתח בפיגורה. אבל בשום מקום לא היה כתוב על מערכת שרירים אחת מסוימת, קצת נחבאת מן העין אבל ממש ממש חשובה, לפחות עבור חצי מאוכלוסיית העולם. אני מתכוונת לשרירי רצפת האגן, אותה מערכת שרירים עם שם לא סקסי בעליל, והמון אחריות על המון דברים חשובים כמו בריחת שתן, לידה קלה, ותחושת בריאות כללית. השרירים האלה קלועים כערסל המתוח בין עצם החיק לעצם הזנב והם תומכים בכל האיברים הפנימיים של האגן ומאפשרים את כיווץ הנרתיק, שליטה על תפקוד המעיים ושליטה על שלפוחית השתן.

התרופפות שרירי רצפת האגן נגרמת לרוב בעקבות ריבוי לידות או כתופעת גיל המעבר או מפעילות שאינה תקינה לגוף. הסכנה בהתרופפותם טמונה בבריחת שתן או גיחות פיפי תכופות לשירותים, כאבי גב תחתון ובמקרה הגרוע יותר –צניחת איברי האגן והחלחולת. והבושה, הוי הבושה. כל אפצ'י, שיעול או צחוק ספונטני הם סרט אימה פוטנציאלי ועל סקס בכלל אין מה לדבר.

ע"פ סקר מכון גאלופ משנת 1994, 20% מהנשים מעל גיל 40 חוות דליפות מביכות ומחצית מן הנשים באוכלוסית העולם סובלות מחוסר שליטה בסוגרים. מרביתן לא פונות לעזרה רפואית ואלה שכן, משהות את העניין, לפעמים לאורך שנים. נו, מה לעשות, גם מול הרופא הכי זקן לא נעים להגיד "דוקטור, בורח לי". ובנוסף לכל הכיף, מעל הפציינטית הרופפת מעיבה עננה קודרת ביותר – הואגינה שלך בוגדת בך.

הטיפול המומלץ לחיזוק אותה מערכת שרירים הוא לרוב פעילות גופנית מאוזנת כהליכה (לא לרוץ! זה מחליש), מתיחות, תרגילי חיזוק לגב ושתיית מים מרובה. ישנם מיני תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן וגוגל משופע בתוצאות והפניות לאתרי תרגילים אבל לכי תעשי תרגילי ואגינה מול המחשב או לכי תזכרי את כל ההוראות כשאת שוכבת אי שם למטה על השטיח ומכווצת.

זה ויברטור? זה בייבי ליס?

וכאן נכנס לתמונה 'החזקן' של 'קגל' (Kegel Pelvic Toner Exerciser) המאמן הנשי האישי או 'חדר כושר לנרתיק' כפי שמכנה אותו עירית פז, היבואנית הבלעדית של המכשיר. פז, אישה מאמינה ואם לשלושה, אחות טיפול נמרץ מוסמכת ודולה, פועלת לקידום הפעילות הגופנית לנשים בעיקר בנושא חיזוק רצפת האגן. יש לה חדר כושר בבני ברק לנשים חרדיות והיא גם ראש תחום פעילות גופנית לנשים בהיריון ולאחר לידה וראש תחום הבטן ורצפת האגן במעגל חיי האישה בקמפוס שיאים של אוניברסיטת ת"א.

את המכשיר שאמור להחזיר את החיוך הפנימי לחיינו, המציא גניקולוג אמריקאי בשם ארנולד קיגל אשר המציא גם מכשיר למדידת לחץ אוויר בנרתיק ואף פיתח את תרגילי kegelהמיועדים לחיזוק רצפת שריר האגן ומומלצים בין היתר ע"י המרכז לרפואה מינית של בית החולים שיבא. באתר החברה באנגלית, נטען כי שימוש קבוע בחזקן משפיע רבות על הבריאות הכללית ועל התחזקותם המהירה של השרירים וששימוש קבוע יחזק את שרירי רצפת האגן לאחר שבוע בלבד. המינון המומלץ הוא תרגול של 3-4 פעמים בשבוע לפרק זמן של 3 חודשים עד חצי שנה ולאחר התקופה המדוברת אפשר לרדת לפעמיים בשבוע.


החזקן שמחירו 450 ₪ מיוצר באנגליה ומאושר ע"י משרד הבריאות בישראל. הוא נראה כמו ויברטור מהסוג הפושטי ביותר ללא חיבור לחשמל או סוללות וקצת כמו אב טיפוס של בייבי ליס משונה. הוא מגיע בקופסה ורודה ואטומה המכילה שתי דוגמיות של ג'ל לסיכוך, ארבעה קפיצים (בשניים משתמשים, השניים האחרים לגיבוי) שק אחסון ענוג ועלון המכיל ידע כללי והוראות שימוש. הוא נושא את תו התקן CE כלומר, הוא מכשיר רפואי מדרגה ראשונה ועשוי מפלסטיק רפואי עם תוספת אנטי בקטראלית אך כמובן מומלץ לשטוף אותו בסבון לפני ואחרי השימוש. בעלון המצורף כתוב שאפשר לשטוף אותו במדיח הכלים- זיווג מעט בלתי קדוש בעיני.

מסקרים שנערכו בקרב נשים שניסו את המכשיר, עולה כי 87% מהנבדקות הביעו שביעות רצון וציינו כי עקב שיפורים בבעיות רצפת האגן, הן ימשיכו להשתמש במכשיר על בסיס קבוע. שווה התנסות.

אני לכאורה לא קהל היעד הספציפי של המכשיר כי לא ילדתי מעולם, אני לא עובדת בעבודה פיזית מנוונת ולא בורח לי, אבל עוד עשר שנים אני מתחילה להתקרב לגיל הבלות וכאמור, אני לא ממש בכושר. אז התחשק לי לבדוק מה העניינים שם למטה. האימון אמור לחזק את השרירים התומכים בנרתיק, שלפוחית השתן, צינור השתן, הרחם והרקטום, להיות יעיל גם במקרים של הפרעות במחזור החודשי, לתרום להריון קל יותר וכמובן, להנאה רבה ברחבי המיטה הזוגית – אז מי אני שאתנגד להיות שפנפנית נסיונות.

אני נפגשת עם פז על קפה כדי להתאים לי את החזקן שמגיע באדום, פנינה ולבן, ומסתבר שהבחירה בצבע הדגם אינה אקראית כלל: "שבי ישר ותרימי את יד שמאל" היא מדריכה אותי ואוחזת בידה השניה את אחד הדגמים. "עכשיו אני אנסה להוריד לך את היד". אני מודה שהייתי מעט בהלם כשעירית הצליחה להוריד לי פעמיים את היד אבל כשהיא אחזה את דגם הפנינה כן הצלחתי מבלי לדעת מה צבע הדגם בקופסה. מדהים, מעולם לא קיבלתי חפץ כה מותאם אישית, פנינה נדירה שכמוני.

פז מספרת לי שחלק גדול מהנשים שהיא מדברת איתן מאוד לא בתקשורת עם האיבר הכי אינטימי שלהן ומרביתן מעולם לא לקחו מראה והביטו בו. ממש כמו שארלוט מ'סקס והעיר'. אני, לעומת זאת, תמיד נודעתי בסקרנותי.

חזרתי הביתה מסוקרנת כאמור, שלחתי אסמס 'ערה?' לואגינה הפרטית שלי וקבעתי איתה במיטה עוד רבע שעה.

נשכבתי על המיטה עם הראש על כרית ומילאתי אחר ההוראות: לשכב עם רגליים כפופות כשכפות רגליים מונחות על המיטה במרחק של כ-50 ס"מ אחת מהשניה (לא היה לי סרגל אז ניחשתי). עומק ההחדרה של החזקן הוא בין 6-10 ס"מ אבל לא יותר כיוון שיש מחיצה שחוסמת אותו מלהיכנס עמוק פנימה. ההיקף שלו הוא 3 ס"מ ומומלץ להחדיר אותו כשהוא מכוסה בחומר סיכה על בסיס מים כי העסק יכול מעט לצרוב בשל היעדר הקונוטציה המינית. עדיף לא להסתכל בטלויזיה ברגעי התירגול ולהקדיש את כל כולך למשימה החשובה כי זו חתיכת משימה: לכווץ, להרפות, לנשוף, לשאוף – בזמן שתקוע לך מכשיר מפלסטיק שלא נמצא שם למטרות הנאה. שיננתי את הדגשים: המכשיר ייסגר רק במידה ואני מאמצת את השרירים הנכונים. צריך להרפות את שרירי הבטן והירכיים ולהישאר רפויה ומשוחררת. תזכורת: זה לא ויברטור. הפעם את זו שצריכה לעשות את העבודה, סורי.

החזקן מכיל שני ספוטים למיקום שני קפיצים שיוצרים את ההתנגדות שלו אל מול שרירי הואגינה. התירגול הראשוני מתבצע עם קפיץ אחד, ובהמשך אפשר להוסיף את הקפיץ השני כדי להעלות את דרגת הקושי. הרכבתי קפיץ אחד למתחילים, לקחתי נשימה עמוקה ויאללה, לכיווצים. התרגילים המפורטים בעלון ההסבר שמגיע עם החזקן בנויים על 3 סטים של 30 חזרות, כלומר כיווץ והרפייה, ועולים בדרגה ככל שמתאמנים. חשוב להיצמד להוראות כי תרגול לא נכון עלול להזיק או פשוט לא להועיל. כיווצתי, הרפיתי, וגיליתי שאמנם אני יצור נטול כושר גופני בסיסי ופדלאה עם תואר ראשון ברביצה, אבל מסתבר שהואגינה הפרטית שלי עובדת לגמרי לא רע. החזקן נפתח ונסגר כחייל ממושמע וקצת הזכיר לי את מכשיר החיזוק לכפות הידיים שיש לכל הגברים בעולם בבית. נראה אותם מכווצים ומשחררים אותו בעזרת מערכת שרירים נסתרת לעין.

בתום התרגול הרגשתי קצת כמו אחרי הליכה ספורטיבית ברגל או רכיבה על אופניים. הרגשתי משב אדרנלין קל בגוף, הריאות המעושנות שלי פתאום התחילו לנשום כמו היו בביקור בירושלים ותחושה כללית טובה עטפה אותי. וכך היה גם בפעם השניה, והשלישית.

יומיים אחרי התרגול הראשון ניגש אלי בן זוגי כשמזימה בעיניו. "נו, איך הולך עם החזקן?" שאל הסקרן. "לא רע בכלל" עניתי. "אז יאללה" הוא הכריז. "הגיע הזמן לבדוק את התוצאות".

אז גם אם את אוחזת בנדיה קומנצ'י של הואגינות, לא רע לעשות מדי פעם אימון. זה נותן סוג של ריסטארט לגוף ואימון לאיבר הכה חשוב הזה. ואחרי הכל, זו הזדמנות מצויינת להתחבר למה שעושה אותך אישה.

לפרטים נוספים: http://www.id-fit.com/

כל הזכויות שמורות למגזין את

4 תגובות :

  1. יש עוד פתרון שעל הדרך גם עובד על מדלדלים אחרים - פילאטיס פילאטיס פילאטיס :)

    השבמחק
  2. איזה יופי! שמעתי על הרבה תרגילים שונים ןמשןנים לאימון השרירים הללו דווקא- עוד מהממורה לספורט בתיכון וכולי, אבל מכשיר מיוחד רק לקבוצת השרירים הזאת עוד לא פגשתי. מידע חשוב מאוד :)))

    השבמחק
  3. נהדר ובכלל שהאגן הוא גם מרכז הכוח של הגוף שלנו. ידעת את זה?!! זה מוזר כי לא הרבה מודעים לכך שהגוף שלנו הוא כולו אנרגיה מינית(שהיא כידוע לא רק למטרות משכב) שהיא המקור לשמחה, עצב, חדוות חיים וחיוניות...

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...